Om bevrijding te melden

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 233 niet laden

Als een president of een eerste minister zijn ambt aanvaardt, spreekt hij gewoonlijk een regeringsverklaring uit, waarin hij de grote beleidslijnen van zijn programma uitstippelt.

Dit deed Jezus ook toen Hij in de synagoge van Nazaret opstond en de tekst van de profeet Jesaja voorlas. Als wij deze programmatekst ontleden, dan zien wij dat alles eigenlijk neerkomt op ‘bevrijding'.

Zo is Jezus bij het begin van zijn openbaar leven heel bewust binnengetreden in het bevrijdingsgebeuren dat God zelf op gang gebracht heeft. De Joden waren in Egypte in slavernij geraakt, zij moesten stenen maken en daarbij stonden ze letterlijk heel de dag tot aan hun lenden in de modder. Zij werden geslagen en vernederd. Toen zei God tot Mozes: ‘Ik heb de ellende van mijn volk gezien. Ik heb hun noodkreten om hun verdrukkers gehoord. Ik ben neergedaald om ze te bevrijden.'

Daarom noemen de Joden hun God, Jahwe, dat wil zeggen: een God die bevrijdt. Als Jezus geboren wordt, krijgt Hij de naam ‘Jezus', dat betekent: God redt, en zo heeft Jezus van de bevrijding de kern van zijn zending gemaakt. Jezus wil de mens bevrijden van alles wat hem tot slaaf maakt, van alles wat de mens kleineert en hem belet om volledig mens te zijn. Geen enkele nood wordt in die zorg van Jezus verwaarloosd, Hij denkt aan de armen, de blinden, de verdrukten, de gevangenen.

Het is wel eens goed even die bevrijding van Jezus in herinnering te roepen. Jezus heeft ons bevrijd van de wet. Heel het leven van de Joden was omheind met bepalingen van de wet, zodat zij slaven waren van de wet. Dan komt Jezus en zegt: ‘De mens is er niet voor de sabbat, maar de sabbat voor de mens', met andere woorden: een wet moet dienen om de mens tot leven te brengen, maar de wet mag de mensen niet verknechten.

Jezus heeft de mens bevrijd van materieel bezit. Hij zag hoe de mensen slaaf werden van rijkdom en klaagt: ‘Hoe moeilijk is het voor de rijken om het Rijk Gods aan te nemen'. ‘Waarom zijn jullie zo angstig bezorgd om wat je zult eten en drinken, waarmee je je zult kleden? Vertrouw toch een beetje op de liefde en de zorg van je Vader. Kijk eens naar de vogels in de lucht en de lelies op het veld. God zorgt voor hen en jullie zijn toch veel meer waard.' ‘Leg al je zorgen in Gods hand. Hij draagt zorg voor je'. Als wij dat zouden kunnen, zouden wij van heel wat zorgen bevrijd zijn.

Jezus bevrijdt ons uit de greep van de mens. Wij mensen delen de andere mensen in volgens categorieën van arm en rijk, gezond en ziek, jong en oud, braaf of slecht, wij waarderen de anderen vaak alleen volgens de maatstaf van wat ze kunnen of hebben, niet volgens hun zijn. Jezus denkt heel anders. Hij zegt: 'Jullie zijn allemaal kinderen van één Vader; in het rijk van God zal er geen eerste of laatste zijn; jullie zijn allemaal broeders.' Dat werkt bevrijdend.

Jezus heeft de vrouw bevrijd. Bij de Joden was elke vrouw marginaal, een gesluierd persoon. Zij zouden nog liever de wet verbranden dan die in de handen van een vrouw te geven. Voor Jezus bestond er geen onderscheid tussen man en vrouw. Hij noemde de vrouw bij haar naam en liet zich door haar kussen. Vrouwen volgden Hem en ondersteunden Hem. Onder het kruis stonden vrouwen.

Ten slotte heeft Jezus de kinderen bevrijd. Bij de Joden telden de kinderen niet mee, zij hadden immers niets en presteerden niets. Het is dan ook niet te verwonderen dat de apostelen hen wegstuurden. Maar Jezus zegt: ‘Laat de kinderen bij Mij komen'. Hij identificeert zich zelfs met een kind, ‘Wie zo een kind opneemt, neemt Mij op'.

Als volgelingen van Jezus moeten wij aan dit bevrijdingsgebeuren gestalte geven in onze tijd. Jammer dat de mensen zo weinig ervaren van die bevrijdende boodschap van Jezus. Als de christenen echt bevrijd zijn, zei Nietzsche spottend, dan mochten zij er toch wel een beetje meer bevrijd uitzien. Hoe zouden wij anderen kunnen bevrijden als wij zelf slaaf blijven van onze hebzucht en heerszucht? Alleen als bevrijde mensen kunnen wij gestalte geven aan de bevrijding die Jezus op gang gebracht heeft, door ons in te zetten voor vrede, gerechtigheid en heelheid van de schepping. Die boodschap van bevrijding moet thans in vervulling gaan.