Waar is je God?

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 233 niet laden
De profeet Joël klaagt: ‘Moet men onder de volken zeggen: Waar is hun God?'

Het is Joëls bedoeling God te bezweren Gods volk te sparen, zodat de andere volkeren hen niet uit zouden lachen. Dit is de situa­tie waarin Jezus scheen te verkeren toen hij aan het kruis hing te sterven, terwijl zijn vijanden riepen: ‘Als jij de messias bent, waar is dan je God nu?' En ze lachten hem uit.

Deze smeekbede van Joël is zo vaak herhaald door rechtvaar­dige en heilige mensen die voor de zaak en de persoon van Jezus vervolgd en mishandeld werden: ‘Mijn God, mijn God, waarom heb je mij verlaten?' Zeer vaak werden zij in concentratiekampen van de nazi's, in gevangenissen in Latijns-Amerika, en in Afrikaanse politie­cellen bespot door hun vervolgers die hun toeriepen: ‘Laat je God je nu helpen!'

Het is een vraag die soms ook heel anders gesteld wordt. Het gebeurde mij eens dat iemand me om hulp vroeg, die ik hem op dat ogenblik niet kon geven. Ik had niets te geven. Hij had het hard no­dig, dat wist ik. Maar ik had niets. Hij geloofde mij niet, dacht dat ik hem bedroog en hij vroeg: ‘Waar is je God?'

Zo vaak in de geschiedenis hebben niet-christenen christenen diezelfde vraag gesteld: ‘Hoe kunnen jullie de dingen doen die je deed, als je in God en in Jezus, zijn geliefde zoon, gelooft?'

Enkele Indianengroepen uit Peru vroegen dit aan de paus, toen ze Johannes Paulus II een bijbel teruggaven bij een bezoek dat hij hun daar bracht. Ze vroegen de paus dat boek aan hun katholieke onderdrukkers terug te geven.

Heeft jou ooit iemand die vraag: ‘Waar is je God?' gesteld, als je iets voor hen deed, of niet deed?...